Pierwsza kartka świąteczna stworzona została na zamówienie Sir Henry’ego Cole’a w 1843 roku. Została namalowana przez zaprzyjaźnionego ilustratora i przedstawiała rodzinę siedzącą przy świątecznym stole. Na większości kartek przedstawione były kwiaty, wróżki oraz motywy, które miały przede wszystkim przypominać o rychłym nadejściu wiosny. W 1873 roku masową produkcją kartek zajęła się firma Prang and Mayer, która później spopularyzowała kartkę również w Ameryce. Pierwsze kartki były wysyłane w kopertach jak listy. Prawdziwą rewolucją było wprowadzenie kart nie wymagających koperty. Adres umieszczano bezpośrednio na pocztówce.Bożonarodzeniowe kartki zyskały rzeszę zwolenników. Istotną wadą było to, że początkowo nie można było ich wysyłać za granicę. Wszystko zmieniło się 1 lipca 1875 roku gdy kartki dopuszczono do obiegu międzynarodowego. Od tej chwili popularność korespondencji pocztówkowej rosła lawinowo, a produkcja kartek wykroczyła poza Europę. Rozpoczęło się prawdziwe pocztówkowe szaleństwo. W Polsce popularność kartki zyskały pod koniec XIX w. W 1900 roku w Warszawie ogłoszono konkurs na nazwę karty pocztowej w języku polskim. Jury, składające się z członków redakcji “Słownika Języka Polskiego”, rozpatrywało pięć propozycji: “liścik”, “listówka”, “otwartka”, “pisanka” i “pocztówka”- zgłoszona przez Henryka Sienkiewicza, którą wybrano. W dalszych latach, popularność kartek rosła a ich forma i treść wciąż się zmieniała. W 1913 roku powstała do dziś szeroko rozpoznawalna firma Hallmark, która odniosła sukces dzięki zwyczajowi wysyłania kartek do żołnierzy walczących w I wojnie światowej. W tym samym czasie popularne stało się również tworzenie własnych, ręcznie wykonanych kartek, które przekazywane były z rąk do rąk. W połowie XX wieku znacznie powszechniejsze stały się kartki przedstawiające bardziej sentymentalne zimowe lub religijne motywy. W tym okresie kartki zaczęły być wykorzystywane również przez organizacje charytatywne, które sprzedają je do dziś w celu zbierania funduszy.

Obecnie istnieje wiele alternatyw dla tradycyjnej kartki pocztowej – niektórzy decydują się składać życzenia bliskim za pośrednictwem SMS-ów, maili lub mediów społecznościowych. Jednak brakuje w nich uroku papierowej pocztówki.

Anna Wędrychowska

Skip to content